Кои са основните интернет рекламни модели в България?

Публикувана на 17.04.2008

Преди почти 20 дена написах специален материал за основните в България интернет рекламните модели. Статията беше за приятелите от уеб сайта Novavizia.com. Реших да го публикувам и в моят уеб маркетинг блог, за да поправя грешката си ако случайно не сте го прочели! Сега като преглеждам текста виждам че мога да кажа и още полезни и интересни неща.

Ето я статията:

В България основният модел по-който се купува интернет реклама е т.нар. CPM (Cost per Thousand) или Цена за 1000 банер импресии. По този модел работят абсолютно всички големи медии. Това е ATL рекламата в интернет.

През 2007г. в страната успя да се наложи най-използваният и ефективен по-целият свят модел – т.нар. CPC (Cost per Click, Cost Per Action, Cost per Lead, Cost per Sale..) или Цена за един клик. Компаниите, които успяха да наложат този модел са Google Adwords, Easytrader.bg, eTarget.bg, като лидерите в България са Google и Easytrader.bg, доста силно обаче се представят и eTarget.bg. Това е BTL рекламата в интернет

Причината “Цена за Един Клик” модела да не се наложи бързо е ниската печалба за всички от него – както за медиите, които публикуват реклами, така и за рекламните агенции. Което съм убеден че ще се промени скоро, защото ако Cost Per Click мрежите в България, създадат вътре в тях няколко мрежи с отделни цени за клик, като примера по-долу определено този модел реклама ще се изпозлва пвоече. Друг интересен факт е че печалбата за рекламни, меийни и интернет агенции които продават реклама в Google Adwords и Adsense, Easytrader.bg и eTarget.bg може да се окаже по-голяма от тази за банер реклама.

premium web sites – това са голями имиджови уеб сайтове, където спокойно цената за един клик може да достигне до 1 лев. Така уеб медиите ще видят смисъл да допуснат този интернет ценови модел до своите проекти и реално да печелят добри пари.

middle web site – това са всички останали уеб сайтове, които нямат възможностите, трафиак и имиджа на голямите онлайн медии, където цената за един клик може да остане в рамките в които е и в момента.

Препоръчвам използването и на двата модела (Цена за хиляда импресии и Цена за един клик) за постигане на максимален ефект и по-добро реализиране целите на интернет рекламна кампания. Аз лично от известно време залагам почти във всеки един медиа план и двата начина за уеб реклама, защото по-този начин не само оптимизирам медиа микса, но и правя едновременно имидж реклама и генерирам много добър таргетиран трафик към уеб сайта на клиента ми.

Банер реклама (CPM) или Текстова реклама (CPC)

Ето какви са плюсовете и минусите на двата интернет модела:

CPM модел

Плюсове

* създаване на познаваемост на марката
* за бързо налагане на нови марки или продукти
* имиджова реклама
* ефективен визуален контакт
* облъчване на масова и таргетирана аудитория
* висока креативност и интерактивност на рекламните форми

Минуси

* най-скъпата реклама в интернет
* постоянно намаляваща ефективност

CPC модел (текстова реклама)

Плюсове

* ниски разходи
* изключителен таргетиран и качествен трафик
* своевременна намеса и корекция на криейтив, цена на клик, селекция на уеб сайто и т.н.
* висока ефективност на рекламата
* недоразвит рекламен канал в България

Минуси

* не се препоръчва при налагане на нови марки и продукти
* ниска креативност

В момента в България това са двата най-известни и използвани рекламни модела. По неофициални данни за миналата година “Цена за един клик – Cost per Click” модела е увеличл своя дял от цялостният рекламен микс и е достигнал 10% от него, за тази година се очаква още по-добър ръст на този уеб рекламен модел.

Разбира се има и други уеб рекламни модели, като примерно банер рекалама на месечни или седмични пакети. Този модел е предпочитан от малки и средни уеб сайтове, които нямат достатъчно високи банер импресии и продават на пакети. Обикновенно онлайн рекламните пакетите се продават на ротация / видимост на уеб банера.

Друг интернет модел е Affiliate marketing, за който в България се знае много малко което е странно защото това е най-добрият начин всеки един човек да печели добри пари от интернет. Може би причината за това е малкото affiliate програми у нас. Но скоро очаквам по-често да се чува за този тип онлайн маркетинг. Скоро смятам да напиша материал за affiliate marketing.

Добре е да се знае, че някои от големите рекламни, медийни и интернет агенции не предлагат CPC реклама или ако го правят то е от скоро. Казах по-горе едната причина за това (малката печалба), но има и друга причина и тя е че няма хора с опит в тази интернет сфера. Затова обаче от страната на банер рекламата има вече толкова много интернет специалисти, както съм чувал да се казва “колко му е да се планира една банер реклама, слагаш там 5 известни уеб сайта и си готов”. Горко им на клиентите които са обсулжвани по този начин.



« « Снимки от срещата на Интернет бранша | Много странни данни от Alexa.com за някои от Българските онлайн групи? » »

10 Коментара по темата “Кои са основните интернет рекламни модели в България?”

  1. oggin
    Apr 17, 2008

    С нетърпение ще чакам поста за Affiliate marketing. Лично според мен освен малкото affiliate програми у нас, причина е че основните продукти които представляват интерес – хранителни добавки и лекарствени / хомеопатични препарати , са забранени за дистанционна продажба от ЗЗП


  2. Oggy
    Apr 17, 2008

    Affiliate в Западната Европа е силно развит, гарантирам ви го. Ще се учудите приятно колко иновативни са във предлагането на решения. Далеч не е само ”мини през моя сайт, купи и намажи комисионна”. Отново бих се позовал на друг мой коментар, e-commerce у нас е в детските си обувки, това тепърва ще се променя. В тази промяна се намесват няколко интересни фактора, които скромно ще си позволя да изтъкна пред вашите начетени главици :
    1. Малко народ ползва нет у нас със комерсиялна цел. По-скоро все още сме на информативно ниво.
    2. Знам за wisdom.bg , че предлагат разни разплащателни системи и тн, но ми се ще все пак със онлайн плащанията да има развитие.
    3. Онлайн се пазарувка с кредитна карта, нали другари. Много хора заимаха подобни карти, все пак колко от тях ги ползват за интернет е малка лондонска мъгла.
    4. Доверието на Българина. Той дори в магазина се чувства ограбен, та камо ли онлайн, където не може да пипне и усети…
    5. Тук в Западна Европа най-големите сектори за affiliate, и нека никой не спори с мен, са туризъм, дрехи и козметика. Също така се наблюдава и тенденция финансовите институции да ползват и този канал( у нас онлайн банкинг е все още в шеговит размер).
    6. Виждал съм сайтове за e-commerce у нас, знаем повечето, съгласете се обаче има още доста какво да се желае….

    Фактори много. На всички ни е ясно това де, надали изненадвам. Според мен равитието у нас на тази далаверка наречена affiliate, е във ръцете на вас специалистите, като Оggin, като Мартин и айде да не изреждам. Вие трябва да обучите работодателите и потребителите да разберат полезността на този инструмент. Те може и да го подозират, но за да им стане ясно, вие трябва да им покажете пътя.
    Във вас е силата, деца. Дерзайте.


  3. Интересна тема.

    Преди време Easytrader бяха подхванали една кампания, с която искаха да докажат на обществеността и най-вече на рекламодателите, че CPM моделът е вече старо понятие, и че само ние тук в изостаналата България го използваме.

    Работата е там, че CPC няма начин да бъде внедрена в големите сайтове или поне не като основен модел на „изхранване” на сайта по няколко причини.

    Нека приемем, че уебсайт „X” продава на рекламодател “Y” трафикът който създава. За да може „X” да има какво да продаде на „Y” , той инвестира средства ежемесечно в заплати на журналисти, програмист, дизайнери, мениджъри и т.н. плаща наем на офиса, служебни карти за транспорт на служителите, реклами на сайта, хостинг и т.н.

    Ако „Y” рекламира на „X” чрез CPM, собственикът на сайта ще може да реализира печалба, тъй като ще продаде трафикът, който “X” генерира на по-висока цена от инвестицията която е направена за да бъде създаден.

    Ако обаче „Y” рекламира на „X” чрез CPC, това по никакъв начин не може да осигури на собственика на сайта очакваната печалба и причината е следната: ако рекламната агенция на „Y” или самият „Y” подготвят рекламната кампания на продукта по начин, който не стимулира трафика да клика на рекламата, “X” ще остане с празна паничка. В този случай загубата за месеца няма да зависи от “X” и по страшното е, че „X” ще инвестира и ще си свърши работата, а „Y” ще е човекът, който е провалил кампанията, но в крайна сметка „X” ще е потърпевшият.

    Мисълта ми е, че няма никога да има медия, която да инвестира хиляди левове всеки месец в разработването на един проект и да разчита рекламодателите да подготвят такава кампания, че тя да стимулира посетителите да кликват върху банерите.

    Що се отнася до графиката, която си постнал, мисля че схващането, което имат по-голямата част от хората, че при CPC заплащането се рекламира с текстова реклама е доста грешно. Това може би до голяма степен е наложено от Google, но текстовата реклама и банер рекламата са си две отделни неща, като и двете могат да бъдат реализирани чрез CPC и CPM. Просто при текстовата реклама, често потребителите са заблудени, че даден линк не е реклама а е част от съдържанието на сайта (част от менюто, или линк в новина например.) В тази връзка, част от плюсовете и минусите който си посочил при двата модела и по точно „Имиджовият ефект” не е в резултат от избора на CPC или CPM а от вида на избраната реклама. Аз на моите сайтове например предлагам и текстова реклама и банер реклама но и в двата случая заплащането не зависи от кликванията.

    „Маскирането” на текстовата реклама, всъщност до някъде опровергава и тезата, че CPC е по-ефективният метод. Пример: в твоят блог ти си направил Adsense с цветове, който сливат рекламата със съдържанието и ако даден потребител докато чете статията ти не види „реклами от Google” кликне на някой рекламен линк то това би могло да бъде от заблуда, че линкът ще го отведе към друга статия. В момента в който потребителят види, че става въпрос за реклама, ще затвори сайта, тъй като ще очаква да види развита тема по даден въпрос а не поредната фирма, предлагаща услугите се онлайн. Това естествено не важи за всички потребители, но за част от тях (хората, които не знаят за Adsense :) е така.

    По този начин, мисля че CTR ще показва неточни данни, което би могло да заблуди рекламодателя за ефективността на кампанията.

    Другото което също не е маловажно е, че ефективността зависи най-вече от иедята и реализацията на рекламната кампания. В България, като чели все още агенциите не са свикнали да създават банери подтикващи потребителите да кликнат върху тях. В повечето случаи банерите са по скоро информативни, в смисъл „Искате ли да имате свеж дъх?…. купете си дъвки от ЕДИ КОЯ СИ ФИРМА!” Няма я тая „игрива и закачлива нотка” в банерите, която да кара хората да кликнат на тях.

    Идеята ми е, че CTR от рекламата с банери (или както са свикнали всички – CPM моделът) може да е с много по висок % от CTR при текстовата реклама, ако рекламната агенция и рекламодателят измислят нещо креативно, което да кара хората да кликват върху банера му.

    В много западно европейски сайтове банерите се реализират като мини онлайн игри например, които са в пъти по-ефективни от банерите, които виждаме масово в Бг сайтовете – флаш анимации спретнати а 30 мин, че да мине номера и в който основната цел е да се покаже в максимално голям размер логото на рекламодателя.


  4. Жюстин
    Apr 17, 2008

    Малко ми е странно това, че банерите на Загорка, които тези днисе появиха (май с твоя помощ) в Easytrader и които би следвало да са с ATL кампания, използват BTL модел, при това на цената 12 стотинки … Да не говорим за Ариана – на 9 …


  5. Oggy
    Apr 17, 2008

    Би следвало ????


  6. bgboy
    Apr 18, 2008

    Изключително много ме радвате с тези коментари (дълги и смислени).

    Поздравления!

    Това беше една от целите на блога да има дискусии, да се изказват мнения и хората да се учат.

    Сега искам да ви отговоря подобаващо на всичките въпроси, но нямам време в момента за това, така че кратко ще се опитам да го направя:

    Жюстин: В момента използвам Easytrader.bg като начин за генериране на трафик към сайта на клиента. Защо да не се изпозлват уеб банери като част от CPC Мрежата, при положение че има и Premium web sites, където ако бях влезнал с CPM реклама: първо щеше да излезне много пари и второ смешни кликове. Тоест искам да кажа че използването на CPC модела може да е много неща. Пък и целите на камапнията са подходящи за използване на този канал. За Ариана се отнася същото.

    Относно цените за CPC реклама, това беше символичен старт при следващите камапнии ще бъдат по-високи.

    Към Илиян Петров: прав си че нещата зависят и от пъблишерите и от рекламодатели даже и от агенции планирали кампаниите. Това е взаимносвързан процес, но за съжаление малко сме хората като теб и мен които го разбират така. Но аз както винаги съм оптимист че нещата ще се оправят и всички ще се сработим по-добре в името на добрите резултати, доволните клиенти и потребители и за продължението на съвместната работа а не само да се борим за бързи и лесни пари.

    Относно маскирането на текстовата реклама, също съм съгласен но бих поспорил, дали да се маскира или не. Смятам че голяма част от интернет потребителите са вече доста запознати с рекламата, така че не очаквам много разочаровни хора. А и не случайно от години се говори Content is King, трудно човек ще се разочарова ако харесва съдържанието на уеб сайта и кликне на реклама.

    А за това че уеб банерите може и трявба да са по ефективни също съм съгласен. Но проблемите тук са няколко, не само в дизайнерите (малко наистина са качествените и добрите уеб дизайнери) но и в разбирането за интернет реклама в главата на клиента.

    Ето защо хора като Жюстин, Горица, Варов и други мои колеги и приятели правят всичко възможно все повече хора да разберат какво всъщност представлява онлайн рекламата, как трябва да се прави, какво може и какво не се препоръчва и т.н. И колкото повече хора се включим в тази кауза толквоа по-бързо интернет рекламата в България ще се развива.

    Относно Affiliate marketing “Oggy” е много прав, но както казах това си е материал за цяла една статия та и повече ;)


  7. EasyTrader
    Apr 21, 2008

    Относно спорния въпрос – кое е по-справедливо CPM или CPC, бих искал да ви споделя, че това не е тема, която може да бъде изчерпана с един коментар. При цена за клик от 1 лев за клик, дали CPC няма да е по-добре от CPM?

    Искам да насоча вниманието ви натам, че CPC възниква като методология, която НЕ замества CPM, а го допълва, тъй като става дума за т.нар. “непродаден рекламен инвентар”. В БГ и никъде по света CPC не е основен доход на сайтовете. Въпрос на мениджмънт от страна на собствениците на сайтовете как да се възползват и от двата метода за плащане.

    Факт е, че има нужда от нова мерна единица на мястото на CPM, защото за разлика от CPC, CPM е замираща методика за ценообразуване.

    В EasyTrader работим върху създаване и въвеждане на нова мерна единица за реклама, но тя ще бъде реализирана едва в новата версия на платформата.


  8. Oggy
    Apr 21, 2008

    Страхотно. Looking forward към новата версия :)


  9. XerolY
    Sep 01, 2008

    Аз лично в момента ползвам Google AdSense и за в момента съм доволен, въпреки че не съм достигнал кой знае какви месечни печалби. Сайтът ми е все още с широки възможности за всякакъв тип реклама, но имам споразумение с Google да показвам само техни реклами. Разбира се взех това решение поради няколко причини. Рекламният пазар в България тепърва е навлязла в правилния път, рекламните отдели на големи медии, банки, предприятия, спорт(основни рекламодетели в останалия свят) в България не са свикнали да търсят къде да рекламират, а чакат все някой да рекламира при тех. Това е положението. Рекламният пазар се развива не когато чакаме някой да рекламира при нас, а когато и ние търсим къде да рекламираме. Мое скромно мнение по темата. Лично мене никой не ме е търсил за да ми предложи да рекламира в мой сайт. Трябва по този начин да си развием рекламния сектор, че има много работа и пари за всички.


  10. […] Попов е написал изключителна статия за Основните интернет рекламни модели в България – за любопитните, […]


Остави коментар

*