Защо Финансовата Криза ще се отрази положително на интернет рекламата?

Публикувана на 24.11.2008

И аз както всички напоследък се интересувам от световната финансова криза. През последните месеци всички оживено говореха, коментираха и прогнозираха какво ще се случи в световен и локален мащаб, след връхлетялата ни (съвсем уместно според мен) световна финансова криза.

Първо искам да споделя с вас мнението ми че тази финансова криза е абсолютно наложителна с оглед случващото се на всички икономически и социални фронтове. През последните десетки години Света тласкан от желанието на хората да правят много пари, бързо и лесно, се докара до ниво в което ако не се печелят по 100% чиста печалба то това не е доходен и добър бизнес. Къде отидоха времената където трябваше с години да се трудиш усърдно, за да можеш с пот на челото да спечелиш, спестиш и дори инвестираш спечелените трудно пари. Но човешкият мозък така е устроен, че с цената на много неща, всички ние започнаха ме да надуваме финансовият балон, с цел бързо и лесно да спечелим много пари.

Много хора успяха да спечелят купища пари, много хора бяха на път да успеят, но много от нас така и не се решиха да предприемат първата крачка към успеха. Всичко това доведе до случващото се в момента. Разбира се с тези няколко думи предполагам не съм успял да опиша каква е причината за финансовата криза, но мисля че на всички вас това ви е ясно.

След тази лека прелюдия, ще се опитам да ви обясня моето мнение защо Финансовата криза ще се отрази положително на интернет рекламата в България.

Реално в България през последният един месец започна да се усеща финансоват криза. В различни бизнес сектори вече уволняват персонала си с цел намаляване на разходите си. Други фирми започнаха да мислят как да оптимизират разходите си, къде чрез намаляване на бонусите към служителите си, къде намалиха различни финансови пера за дистрибуция и производство. Стигна се дори до гасене на крушки и използване двете страни на листовете.

Естествено най-засегнати ще бъдат рекламните бюджети. В очите на обикновеният потребител, харченето на милиони левове за реклама си е безхаберие и абсолютно ненужно нещо. Но в очите на всеки рекламодател, бил той малък или голям, бюджетите отделяни за реклама и маркетинг са съществена част от техният бизнес.

Щастливи интернет рекламисти

Обикновено едни от най-големите разходи на всяка средна и голяма компания са за реклама. Рекламата може да бъде много различна от масова комуникация (ATL) до директна комуникация с потребителите (BTL). По пътя на логиката, масовата комуникация, такава каквато е Телевизият, Интернет, Преса, Радио и Аутдор, е най-скъпа.

Скъпо е да достигнеш до всички свои потребители, но затова пък е много ефективно. Обратно на това твърдение директната комуникация, не е толкова скъпа, но пък броя на достиганите потребители е много по-малък от масовата комуникация, но затова пък ефективността на този тип реклама е в пъти по ефективен и най-вече лесно измерими резултати.

Най-скъпите рекламни бюджети, всички добре знаем са тези за Телевизия, Преса, Аутдор, Интернет и Радио. От тук идва и мнението че ATL комуникациите ще бъдат най-засегнати от финансовата стегнация.

Логично е че рекламодателите ще намалят своите рекламни бюджети, но въпроса е кои точно и защо?

Искам да ви покажа още една причинина да съм оптимист за запазване ръста на оналйн рекламата. Това са две графики на Advertisier Perceptions взети от www.marketingcharts.com

Оптимизъм за следващите 6 месеца за онлайн рекламата

И другата графика за планираните рекламни бюджети за следващите 6 месеца.

Планираните рекламни бюджети за следващите 6 месеца

Цялата статия може да намерите тук:Media Buyers Bearish on Ad Spending as Salespeople Work Harder

Сега, нека се опитаме да разгледаме един прост сценарии, в който имаме рекламна кампания с няколко канала: Телевизия, Преса и Интернет. Повечето от вас ще се досетят, че при такава комбинация най-много пари около 70% ще бъдат заделени за Телевизионна реклама с оглед, бързо изграждане на имдиж и познаваемост на марката/продукта, други 20% от рекламният бюджет са заделени за Преса. И така за Интернет реклама остават пряко сила около 10%.

Тук идва и момента с финансовата криза. Ако трябва да се намали рекламен бюджет с цел спестяване на средства, според вас коя от по-горе споменатите медии ще бъде най-засегната? Мисля че логично отговора е – Телевизионна реклама. При примерен бюджет 200 000 лева за ТВ, 70 000 лева за реклама в Пресата и 30 000 лева Интернет реклама, нормално е рекламодателя да намали най-скъпата рекламна комуникация – Телевизия.

Но намалявайки значителна част от своя бюджет, рекламодателя ще изгуби голямо покритие на аудиторията, затова е нужно чрез увеличение на реклама за друг медиен канал да се достигне по-евтино и по-ефективно загубената аудитория.

Мисля за всички вече е ясно, кой от изброените по-горе 3 медийни канал ще бъде предпочетен за увеличение на рекламният бюджет.

В двойнственият свят който вече всички живеем – реалният и виртуалният, рекламодатели вече са наясно с предимствата на интернет рекламата. Важно е всички да разберат че в Интернет може да има както масова комуникация така и директен маркетинг. Симбиозата между ATL и BTL в уеб рекламата ще бъде ключова за всички рекламодатели по време на тази финансова криза. Затова силно вярвам че от кризата, онлайн рекламата ще бъде победител.

Има и още чети тук….

Ще дам още един пример, защо ще се увеличат бюджетите за онлайн реклама.

В момента всички ние живеем в свят пълен с Рекламен шум. Ако огромна част от рекламодателите намалят своите рекламни бюджети, изведнъж може да се получи спад на този рекламен шум, което ще даде огромно предимство на някои предприемчиви и рискуващи рекламодатели.

Ако даден рекламодател по време на финансовата криза увеличи, вместо намали своя рекламен бюджет, той може само да спечели, защото рекламата му ще достига до потребителите в условия на по-малък рекламен шум, което ще спомогне неговата реклама да бъде забелязана и чута. Това е мечта за всички рекламодатели. Ето защо ако някои от тях имат спестени пари, или искат бързо да достигнат до своите потребители, времената по време на финансова криза са техният печеливш коз.

Чрез тези два примера ,мисля че нагледно ви показах как уеб рекламата ще спечели в близките няколко години. Мисля че обаче изпуснах един много важен фактор от тези благоприятни времена за онлайн маркетингови комуникации.

Този фактор се нарича – ЕФЕКТИВНОСТ

Ефективността в рекламата ми е болна тема, и мислех да я засегна в друг пост, но сега с няколко думи ще се опитам да ви разкажа, защо интернет рекламата ще се превърне в желана за всеки рекламодател площадка.

На фона на финансовата криза, всеки рекламодател ще се опита с по-малко ресурси за реклама да постигне по-голяма ефективност. Това разбира се е много трудно, но не и невъзможно. Много пъти съм питал моите клиенти каква ефективност те получават от Телевизионна реклама или реклама в Пресата? Естествено отговора който съм получавал до сега, винаги е бил положителен. Трудно обаче може да се докаже, че след дадена ТВ или Прес реклама, печалбата на фирмата се е увеличила.

Това се дължи най-вече на трудноста при измерването успеха на една рекламна кампания. Когато се излъчи ТВ реклама, системите за маркетингови изследвания на Телевизия, изчисляват до колко човека е достигнал даденият рекламен клип, или в Преса – колко човека са прочели рекламното каре. Но за по нататъшни действия, никой не може да се нагърби с изчисление колко продажби са регистрирани от потребители, след като са видели или прочели рекламата. Още по-лошо е положението при Аутдор рекламата – как може да се изчисли каква част от човеко потока (едиствената метрика при този тип комуникация) е закупил или проявил интерес от рекламираният продукт.

Тук Онлайн рекламата се появява като спасител. Всички добре знаете че начини за измерване успеха на една уеб кампания са изключително много. Естествено за да измерим успеха на една кампания е важно правилно да сме поставили целите които искаме тя да постигне. Това все още не се прави в България, защото онлайн рекламата още е непозната територия за повечето рекламодатели.

Но тъй като минаха повече от 10 години уеб реклама в България, рекламодатели узряха за нея. Все по-често ми задават интересни въпроси: До колко точно уникални хора достигна моята реклама? Колко от тях посетиха моят уеб сайт. Купиха ли моят продукт или имаме ли данни от регистрациите които са хората проявили интерес към моят продукт?

Всички тези въпроси по време на финансова криза, ще бъдат задавани все по-често. С оглед намаляващите бюджети рекламодатели ще търсят по-голяма ефективност. На фона на голямата конкурентност, рекламодателите ще търсят също така лоялност, база с данни на техните клиенти, за по нататъшна комуникация с тях.

Силно вярвам че финансовата криза, ще спомогне за бързото развитие на eCommerce в България. Ще помогне за по силното присъствие на рекламодателите онлайн. На правилното и дългосрочно позициониране в интернет пространството

След този дълъг роман :) ви прилагам няколко интересни статии на известни и популярни маркетингови експертИ, които ни съветват как да действаме по време на финансова криза.

1. Marketing Your Way Through a Recession from John Quelch

2. How to Think Strategically in a Recession – Strategy for the Recession from Chris Zook

3. Gaining market share during a “Recession” using search marketing from Erin Payer

Имате ли въпроси?



Tags:

« « Интернет реклама: Финансовата криза и Web 2.0 ? | Просто – интернет реклама ! » »

21 Коментара по темата “Защо Финансовата Криза ще се отрази положително на интернет рекламата?”

  1. Деси
    Nov 24, 2008

    Всичко звучи логично, материалите са много полезни, но нещата са малко в сферата на пожеланията и предположенията. Рекламодателите се разделят най-трудно с традиционните канали. По-вероятно е да отрежат Интернет рекламата, за да имат повече за карета в пресата и билбордове :-))) Дано не съм права, де.


  2. Христо Манолов
    Nov 24, 2008

    При положение че всички се опитват да си ограничат разходите като започнаха точно от рекламата (във всичките и форми), аджеба как ще спечели точно интернет рекламата от кризата ? Не отричам, че точно интернет рекламата е най-полезния и най-изгоден начин за реклама, но все пак, лично аз не споделям една такава оптимистична прогноза.

    Ето обаче нещо с което съм съгласен:

    “…В момента всички ние живеем в свят пълен с Рекламен шум. Ако огромна част от рекламодателите намалят своите рекламни бюджети, изведнъж може да се получи спад на този рекламен шум, което ще даде огромно предимство на някои предприемчиви и рискуващи рекламодатели…”

    Не само това, ами и при намаленото търсене се очаква да паднат и цените, и рекламата да стане по-евтина.


  3. О да, роман е статията, но пък е полезна. Аз смятам, че си прав, и че с цел оптимизация много от рекламодателите ще предпочетат Интернет площадката.

    Има го и моментът, че цените най-вероятно ще паднат, но това по-скоро да доведе до по-голямо запълване на свободните рекламни позиции, съответно и до достигане на търсената по-широка аудитория.


  4. Oggy
    Nov 24, 2008

    1. O6te ni6to ne ste usetili ot krizata. Hang on!
    2. Nqma nikakva logika sled kato budgetite kato cqlo se rejat, da ne okuseqt i tezi za online marketing. Dryg e vuprosa 4e kato ima po-malko pari, reklamodatelite ot samo sebe si 6te zapo4nat da se interesuvat ot alternativi na skupata presa i TV. i pak 6te kacnat na online klona. Koeto ne e lo6o.
    3. Reklamata ne bi trqbvalo da poevtinqva. Tq i bez tova ima silnoto predimstvo da bude lesno izmerqema i mnogo flexible, sega ako i cenite svalite, sled kato krizata mine 6te se 4udite kak da iskate pove4e pari za uslugite si. Ne sme India, bratq.
    Pozdravi
    Oggy


  5. Oggy
    Nov 24, 2008

    v to4ka 3 imam predvid online reklamata. tq NE trqbva da poevtinqva!


  6. @Oggy
    Не мога да се съглася на 100% с теб относно мнението ти за поевтиняването на интернет рекламата. Прав си, нет рекламта има редица предимства, но тези предимства и засега си остават “тайна” за 80% от рекламодателите.
    Та това което искам да кажа е че статията как интернет рекламата ще спечели от финансовата криза може би е добро пожелание. Дали не трябва и интернет медиите да направят нещо за да се случи това? Какво имам в предвид. Както Мартин писа в примера си, рекламодателя има бюджет, т.е. той изхожда от бюджета.
    Имайки в предвид, че в 99% от сайтовете 75% от импресиите стоят непродадени (и вероятно ще си останат такива в предвид на непрекъснато повишаващото се време което средностатистическият интернет потребител прекарва в мрежата, респективно генерира повече импресии). Разбира се има сайтове, които успяват да продадат в определени моменти над 100% (да над 100%) от импресиите си… евала могат го, правят го.
    Та да се върнем на темата, защо да не се намалят леко (примерно с 20%) цените на интернет рекламата. Клиента пак ще похарчи същия бюджет, но ще получи повече.
    Това разбира се е лично мнение.
    Хайде да погледнем и една друга част от процеса на разпределение на рекламата в различния тип медии.
    Обичайно веригата е: рекламодател-агенция-медиа.
    Ако агенцията има думата в разпределението на рекламния бюджет на рекламодателя, вероятността да се прелеят пари от офлайн медии към интернет е пропорционална на агенционната отстъпка.
    Та това е виждането ми какво можем да направим за да спечелим от цялата ситуация


  7. Много интересна статия, но според мен Интернет Рекламата е една от многото алтернативи. Според мене и тя увеличава пропорционално клиентите и печалбите си редом с тези на телевизията, пресата, радиото и др. медии. Вече всяка компания, която иска да се превърне в реномирана желае да е добре представена в интернет пространството, много добре познава интересите на своите клиенти и желае да ги задоволи и във виртуалният свят.


  8. alex
    Nov 24, 2008

    Това са чудесни предположения, само че дали наистина бг рекламодателите са готови да прегърнат интернет рекламата за сметка на тв рекламата. Според някои мнения кризата ще забави пенетрацията на интернет сред населението. По време на криза, пък гледаемостта на тв се увеличава рязко…има върху какво да се мисли.


  9. Интересно твърдение, чувал съм го и от други собственици на големи сайтове, но не споделям това мнение. Може да прочетете една статия по върпоса в Techcrunch – http://www.techcrunch.com/2008/11/16/online-ad-growth-grinds-to-a-halt/ Тук ясно е казано, че темповете на интернет рекламата се забавят. В нашите сайтове това се усети още от юли месец. Повечето клиенти в момента не знаят какво точно се случва и не искат да взимат решения в условия на несигурност. Рекламните бюджети за следващата година ще се определят с един месец закъснение и ще бъдат доста редуцирани. Това важи и за интернет.


  10. Ivanchev
    Nov 24, 2008

    Привет Иво, от материала, който си пуснал се вижда, че приходите на Googl (основно CPC) не спадат, ами точно обратното. Макар, че четох за спад на цените на някои много търсени ключови думи, като заеми, имоти и т.нат., то се компенсира от по-големия обем на pay-per-click рекламата, както и от новите рекламодатели, които търсят изход от застоя. Това са мои предположения.

    В твоя случай говорим за типична ATL рекламата в интернет (как го мразя този фалшив термин), т.е. имиджова CPM или PPP (pay per period) реклама, където показването е много по-важно от всички други ефекти. Нормално е делът и темповете на тази реклама да се забавят малко.

    Съгласен съм с Мартин, че онлайн ще бележи ръст за сметка на другите медии, но това няма нищо общо с кризата според мен. Просто медиите за съжаление не са взаимозаменяеми. Не може отливът от ТВ да прелее автоматично в Онлайн, заради липса на пари. Това може да се случи по убеждение, а не от икономия.

    Другото е, че в България хората режат бюджети все още, а не otdelni медии. Ще поясня – режат 100.000 от бюджета, от тях 5% са онлайн, следователно режат 5000 от онлайн. Лоша работа. Пренасочването на бюджети към по-нискобюджетни и понякога по- ефективни медии е далеч по-сложна дейност от това просто да намалиш парите :)


  11. Oggy
    Nov 24, 2008

    Интересни мнения, другари. Беше ми интересно да ги прочета. Струча ми се, че в цялата тази дискусия забравяме основният играч, потребителя. Интернет рекламта би мигла да бъде много по-интересен канал за рекламодателя от ТВ, само тогава, когато същата тази реклама му предложи нещо в замяна. Вместо ТВ реклама от сорта Нацапах с кетчуп, изпрах и виж пак е бяло, малко не върви ( макар че тези май са най-ефективните де :). Друго е да предложиш един безплатен пакет от 100 гр за едно пране да си поръчат хората да пробват у дома. Абе не знам дали стана ясно дребната ми мисъл, но посланието ми е еднозначно: нека не се забравя за консуматора на рекламата, за това той как би искал тя да му бъде поднесена. Бъде ли поднесена по един нетрадиционен, полезен за него начин, то уверявам ви, със един html сайт и скромна промоция можеш да направиш чудеса. Keep the consumer in mind, all the time, from the very beginning ;)


  12. Здравей Иване, може би не съм се изразил ясно, разбира се че приходите на google растат, но темпа на този ръст се забавя. Според мен, накъде ще тръгне рекламния пазар, ще стане ясно в началото на следващата година. Предимството на интернет в момента е, че всичко е лесно проследимо и измеримо. Сега е период, когато бизнеса би трябвало да следи внимателно възвръщаемостта на всеки един вложен лев, включително и в реклама.


  13. Малко руска информация по темата http://internet.cnews.ru/news/top/index.shtml?2008/11/20/328426

    Общо взето се подкрепят идеята ти :-)


  14. nik
    Nov 25, 2008

    Мартине,

    Най-печелившият бизнес през XX век е автомобилостроенето, но въпреки това 90% от производителите фалират.


  15. Oggy
    Nov 26, 2008

    Ne zabravqite 4e marja vi opredelq pe4albite, ne tolkova cenata. Taka 4e dori i pri ponijavane na cenite e vajno da sledite marja si.
    Primer:
    oborot 100 000, marj 30% >> pe4alba 30 000
    oborot 90 000, marj 50% >> pe4alba 45 000

    Taka 4e ne gledaite samo v cenite kato edinstven indikator na tova koi kolko pe4eli ;)

    Pozdravi


  16. bgboy
    Nov 26, 2008

    Страхотни коментари. За доста от нещата сте прави:

    -няма гаранция че рекламодателите няма да отрежат и от интернет бюджетите
    -разбира се че кризата ще се отрази и на интернет, но тя единствена ще си остане пак с големият и постоянен ръст
    -разбира се че трябва да се борим всички заедно, рекламодателя да разбере че в интернет е по-ефективно и по-евтино
    -естествено че онлайн медиите трябва да направят нещо, за да привлекат повече пари
    -естествено че трябва да се мисли и за потребителя

    Така че, пичове давайте да бачкаме ;)


  17. Читател
    Nov 27, 2008

    Трябва ли да дойде криза, за да се поставят по този начин въпросите за ефективността на онлайн рекламата? btw за бизнеса – преди и сега – естествено, че се променя начина, по който се прави. Така, както едно време са копали с мотика и плугове, сега го правят с мощни трактори. Едва ли това следва да е причина за всеобща рецесия.

    По темата – погледнете и от страна на потребителя – при свиване на заплатите, на семейния бюджет, ако ще целият работен плот на екрана да е в реклами, ефективността им ще е нулева или минимална. Не само онлайн, а всякакъв тип реклами.

    Посоката, според мен, в която трябва да се мисли, е обратната връзка с потребителите. Иначе, онлайн – било банери или флашове – остават визуални дразнители.


  18. […] Защо Финансовата Криза ще се отрази положително на инт… И аз както всички напоследък се интересувам от световната финансова криза. През последните месеци всички оживено говореха, коментираха и прогнозираха какво ще се случи в световен и локален мащаб, след […]


  19. Димо Желев
    Nov 29, 2008

    Колеги,
    идеята за оптимизирането на рекламните бюджети чрез увеличаване на дяла на интернет рекламата ми се струва наивна.

    По време на криза рекламодателите избягват всякакви рискове и експерименти – а за добро или лошо он-лайн маркетинга и рекламата още са в сянката на тв и печата и се приемат точно като експеримент.

    Напълно разбирам, че всеки иска да се хване за нещо сигурно във времето на несигурност и търси под вола теле, т.е. желае да изкара своя бранш печеливш по време на криза.

    Силно се надявам Мартин и Иванчев да са прави – Всеки от тях е супер професионалист в това, което прави. За съжаление обаче анализа на ситуацията ме кара да мисля друго.
    Естествено ще има браншове, чиито конюктура изискват интензивна реклама.


  20. di_spa_
    Dec 02, 2008

    Ето и първите големи рекламодатели тръгнаха потози път:

    http://profy.com/2008/12/02/procter-amp-gamble-moving-ads-online-from-tv-in-russia-at-least/


  21. […] 2009г. едно нещо интересува всички рекламисти и това е финансовата криза и как тя ще се отрази на бюджетите на рекламодателите. […]


Остави коментар

*